• Despre Noi
  • Servicii
    • Transport de valori
    • Administrarea ATM-urilor
    • Procesare si depozitare
  • Soluții
    • CIT One Cash 24/7
  • De ce CIT ONE?
  • Cariere
Contact
  • Despre Noi
  • Servicii
    ▼
    • Transport de valori
    • Administrarea ATM-urilor
    • Procesare si depozitare
  • Soluții
    ▼
    • CIT One Cash 24/7
  • De ce CIT ONE?
  • Cariere
  • Contact

Extras din procedura privind prevenirea si combaterea hartuirii

Obiectivul principal al CIT One este acela de a asigura un mediu optim de muncă, bazat pe respect egal pentru demnitatea ființei umane și de a asigura tuturor angajaților, cat si persoanelor cu care acestia interactioneaza in timpul programului de lucru, indiferent de sex, condițiile necesare pentru un climat în care primează încrederea, empatia, înțelegerea, profesionalismul, dedicația pentru satisfacerea interesului general.

Prevederile din prezenta anexa se aplica la nivelul intregului personal al CIT One, precum și persoanelor cu care aceștia interacționează în timpul programului de lucru si sunt gestionate de catre specialistii Departamentului Resurse Umane, in concordanta cu cerintele operationale si prevederile legale in vigoare.

1. Ce este hartuirea și cum o înțelegem în cadrul CIT One?

Hărțuirea este o manifestare a relațiilor de putere și se poate înregistra și în cazul relațiilor inegale la locul de muncă, de exemplu, între conducerea Companiei și angajați, dar nu în mod exclusiv. Relațiile de putere pot lua forme multiple și se pot manifesta subtil și imprevizibil (angajații din poziții subordonate nu sunt întotdeauna numai victime). Orice tip de hărțuire este interzis, atât la locul de muncă, cât și în afara acestuia, când este vorba de participarea la diverse evenimente, deplasări în interes de serviciu, sesiuni de formare sau conferințe, inclusiv în relație cu partenerii Companiei.

În cadrul CIT One, înțelegem prin hartuire:

  1. Exemple de conduită sau comportamente care constituie hărțuire la locul de muncă includ, dar nu se limitează la:
    1. Conduita fizică - contact fizic nedorit, repetat (atingeri necorespunzătoare ale corpului), violența fizică (inclusiv agresiunea sexuală), utilizarea amenințărilor sau recompenselor legate de locul de muncă, pentru a solicita favoruri sexuale;
    2. Conduita verbală: comentariile privind aspectul, vârsta, viața privată a unui angajat, comentarii sexuale, povești și glume de natură sexuală, avansuri sexuale, invitații sociale repetate și nedorite pentru întâlniri sau intimitate fizică, insulte legate de sexul angajatului sau alte caracteristici ale sale, observații exagerat de familiare, trimiterea de mesaje umilitoare, degradante, explicite sexual, prin telefon, e-mail sau orice alte mijloace de comunicare, dacă acestea sunt făcute în mod sistematic/repetat și dacă urmăresc, au ca rezultat sau sunt susceptibile să conducă la vătămări fizice, psihologice, sexuale;
    3. Comportament nonverbal: afișarea materialelor sugestive sau explicite sexual; gesturi sugestive sexual, fluierături, priviri insistente, dacă acestea sunt făcute în mod sistematic/repetat.
  2. Hărțuire morală la locul de muncă, incluzând:

    Orice comportament exercitat cu privire la un angajat de către un alt angajat care este superiorul său ierarhic, de către un subaltern și/sau de către un angajat comparabil din punct de vedere ierarhic, în legătură cu raporturile de muncă, care să aibă drept scop sau efect o deteriorare a condițiilor de muncă prin lezarea drepturilor sau demnității angajatului, prin afectarea sănătății sale fizice sau mentale ori prin compromiterea viitorului profesional al acestuia, comportament manifestat în oricare dintre următoarele forme:

    1. conduită ostilă sau nedorită;
    2. comentarii verbale;
    3. acțiuni sau gesturi;
      - orice comportament care, prin caracterul său sistematic, poate aduce atingere demnității, integrității fizice ori mentale a unui angajat sau grup de angajați, punând în pericol munca lor sau degradând climatul de lucru. Stresul si epuizarea fizica intra sub incidenta hartuirii morale la locul de munca.
    4. Alte exemple:
      – manifestarea sau diseminarea unui material ofensator sau cu conținut indecent;
      – insinuări, insulte sau remarci obscene ori sexiste/rasiste/ homofobe, făcute în mod sistematic/repetat;
      – folosirea unui limbaj ofensator în descrierea unei persoane cu dizabilități sau ironizarea unei persoane cu dizabilități;
      – comentarii despre aspectul fizic sau caracterul unei persoane, de natură să cauzeze stânjeneală sau suferință;
      – atenție nedorită, precum spionare, urmărire permanentă, șicanare, comportament exagerat de familiar sau atenție verbală ori fizică nedorită;
      – efectuarea sau trimiterea repetată de: apeluri telefonice, SMS-uri, e-mailuri, mesaje pe rețelele sociale, faxuri sau scrisori nedorite, cu conotații sexuale, ostile sau care afectează viața privată a unei persoane;
      – întrebări nejustificate, inoportune sau persistente despre vârsta, starea civilă, viața personală, interesele sau orientarea sexuală a unei persoane ori întrebări similare despre originea rasială sau etnică a unei persoane, inclusiv despre cultura sau religia acesteia;
      – avansuri sexuale nedorite, solicitări repetate de acordare a unei întâlniri sau amenințări;
      – sugestii privind faptul că favorurile sexuale îi pot aduce unei persoane promovarea profesională sau că, dacă aceasta nu le acordă, atunci cariera sa va avea de suferit.
  3. Exemple de atitudini care sunt legitime în relația cu angajatul, fiind prerogative ale angajatorului, și nu constituie hărțuire:
    – supravegherea directă a angajaților, inclusiv stabilirea așteptărilor de performanță și oferirea de feedback despre performanța muncii;
    – luarea de măsuri pentru a corecta deficiențele de performanță, cum ar fi plasarea unui angajat într-un plan de îmbunătățire a performanței;
    – luarea de măsuri disciplinare rezonabile;
    – directive legate de atribuții, cum și când ar trebui făcută activitatea;
    – solicitarea de actualizări sau rapoarte;
    – aprobarea sau refuzul de solicitări de timp liber.

2. Principii generale privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex, precum și a hărțuirii morale la locul de muncă

CIT One adopta cele mai inalte standarde in domeniul prevenirii și combaterii hărțuirii și discriminării de orice fel la locul de muncă si solicita tuturor membrilor organizatiei adoptarea si aderarea la aceste principii.

Prin adoptarea și implementarea prezentei proceduri, CIT One se obligă să asigure un mediu sigur pentru toți angajații, fără discriminare pe bază de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă, infectare HIV, apartenență la o categorie defavorizată sau pe baza oricărui alt criteriu care are ca scop sau efect restrângerea, înlăturarea recunoașterii, folosinței sau exercitării, în condiții de egalitate, a drepturilor omului și a libertăților fundamentale sau a drepturilor recunoscute de lege, în domeniul politic, economic, social și cultural sau în orice alte domenii ale vieții publice.

Asigurarea egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați este fundamentală și orice formă de manifestare a relațiilor de putere dintre bărbați și femei este strict interzisă, fiind considerată o formă de încălcare a demnității umane și de creare a unui mediu intimidant, ostil, degradant, umilitor sau ofensator.

Compania va aplica o politică de toleranță zero pentru hărțuirea pe criteriul de sex și hărțuirea morală la locul de muncă, va trata cu seriozitate și promptitudine toate incidentele și va investiga toate acuzațiile de hărțuire.

În cadrul Companiei se va sancționa disciplinar orice persoană despre care s-a dovedit că a hărțuit o altă persoană, aceasta putând duce inclusiv până la concedierea de la locul de muncă. Aplicarea oricărei sancțiuni disciplinare se va face în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

La nivelul CIT One, conducerea asigura un mediu sigur pentru toți angajații, în care toate reclamațiile de hărțuire pe criteriul de sex și hărțuire morală la locul de muncă vor fi tratate cu seriozitate, promptitudine și în condiții de confidențialitate. În tot procesul de investigare a plângerilor, toate persoanele implicate vor fi ascultate și tratate cu respect și considerație, asigurându-se protecția datelor de identitate în vederea protejării angajaților.

3. Modurile de sesizare ale Comisiei de primire și soluționare a cazurilor de hărțuire

Procedurile de plângere/sesizare și de soluționare, realizate la nivelul CIT One au caracter administrativ.

Procedura informală

Angajații care sunt supuși hărțuirii ar trebui, dacă este posibil, să informeze presupusul hărțuitor că percep comportamentul în cauză drept nedorit și deranjant.
Pot apărea situații de hărțuire în relații inegale, adică între o persoană cu funcție de conducere și o persoană cu funcție de execuție. De asemenea, pot exista situații în care nu este posibil ca victima să îl informeze pe presupusul hărțuitor cu privire la faptul că percepe comportamentul în cauză drept nedorit și deranjant, de exemplu, presupusul hărțuitor poate fi chiar persoana desemnată cu gestionarea cazurilor de hărțuire sau superiorul victimei.
Dacă o victimă nu poate aborda direct un presupus hărțuitor, el/ea va aborda superiorul ierarhic al presupusului hărțuitor despre comportamentul nedorit și deranjant. De asemenea va comunica unui alt reprezentant cu rol de conducere in Companie sau reprezentantului sindical. În acest context, persoanele menționate mai sus se vor asigura că victima este informată corespunzător astfel că alegerea în mod informal a soluționării problemei nu exclude posibilitatea ca victima să își dorească și o rezolvare formală, în cazul în care hărțuirea continuă.

Procedura formală

Atunci cand Comisia de primire și soluționare a cazurilor de hărțuire/Secretariatul Comisiei primește o plângere/sesizare de hărțuire, aceasta trebuie, conform atributiilor mentionate la punctele 2.2.2, respectiv 2.2.3, sa:

  1. înregistreze plângerea/sesizarea și informațiile relevante în registrul Comisiei;
  2. se asigure că victima înțelege procedurile pentru soluționarea plângerii/sesizării;
  3. păstreze o evidență confidențială a tuturor discuțiilor;
  4. respecte alegerea victimei;
  5. se asigure că victima știe că poate depune plângere/ sesizare și la alte instituții care au competențe în domeniul hărțuirii.

Depunerea plângerii/sesizării

Plângerea/Sesizarea poate fi formulată de persoana vătămată în formă scrisă (olograf sau electronic, dar obligatoriu asumată prin semnătură de către victimă, cu respectarea protecției datelor de identitate, în vederea asigurării protecției acesteia). Plângerea/Sesizarea formulata de persoana vătămată în formă scrisă poate fi transmisa la următoarea adresă de e-mail: hartuire@citone.ro.

Soluționarea plângerii/sesizării

Cercetarea faptelor care ar putea constitui acte de hartuire si propunerea sanctiunilor se realizeaza de catre Comisia de primire și soluționare a cazurilor de hărțuire constituita la nivelul CIT One.

4. Cum sancționăm cazurile de hartuire

Orice persoană care, în urma finalizării procedurii de plângere/ sesizare, a fost găsită vinovată de hărțuire, poate fi supusă sancțiunilor prevăzute de:

– Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
– Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare;
– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;
– Ordonanța Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Natura sancțiunilor va depinde de gravitatea și amploarea actelor de hărțuire. Se vor aplica sancțiuni proporționale, pentru a se asigura că incidentele de hărțuire nu sunt tratate ca fiind comportamente normale/tolerabile.

5. Cum definim:

Hărțuirea este un comportament nedorit, inclusiv de natură sexuală, care face o persoană să se simtă ofensată, umilită sau intimidată. Aceasta include situațiile în care unei persoane i se solicită să se angajeze în activități sexuale ca o condiție a angajării persoanei respective, precum și situațiile care creează un mediu ostil, intimidant sau umilitor. Hărțuirea implică mai multe incidente și/sau acțiuni cu caracter repetitiv, care constituie hărțuire fizică, verbală și nonverbală.

Salariat al CIT One - orice angajat al CIT One – pe durata contractului încheiat cu organizația, indiferent de tipul acestuia (contract de management, mandat sau administrare) – inclusiv angajații temporari (leasing; part time; colaboratori)

Partener/Colaborator al CIT One - Orice persoană fizică sau juridică ce prestează o activitate pentru CIT One în baza unui contract comercial (ex: furnizor de bunuri sau servicii).

Articole relevante

Extras din Politica Anticoruptie CIT One

Citește acum

Termeni si Conditii

Citește acum

Politica de confidentialitate website

Citește acum

Politica generală SMC-SMSI CIT ONE

Citește acum
Linkuri Utile
  • Extras din politica anticoruptie
  • Politica Generala SMC-SMSI CIT One
  • Whistleblowing
  • Politică de confidențialitate
  • Politica anti-hărțuire
Companie
  • Despre Noi
  • De ce CIT ONE?
  • Cariere
  • Sesizări
Servicii și Soluții
  • Transport valori
  • Procesare Numerar
  • Servicii ATM
  • Cash 24/7
Contact
  • office@citone.ro
  • +40 217 965 892
  • Splaiul Independenței nr. 319L (Corp A1, etaj 1) Sector 6, Bucuresti, Romania, Cod Postal: 060044
  • @cit-one
Termeni și condiții Politică de utilizare cookie-uri

© 2025 CITONE Toate drepturile rezervate